A Telekisek saját gyártású készülékekkel álltak a nagyérdemű elé

A Teleki elektronika ágazatán tanuló diákjai működő készülékeket állítottak elő a tanév során. Saját alkotásaikat május 15-én mutatták be diáktársaiknak, valamint az iskola szakmai partnerének, a RAFI Hungária Kft. szakembereinek az oktatási intézmény aulájában. A projektbemutatóról az ágazat szakmai oktatóját, Vesze Lászlót kérdeztem.

  1. Hogy jött az ötlet, hogy az elektronika ágazaton tanuló diákok saját projektmunkával álljanak elő a tanév végére?

Úgy gondolom, hogy a központi programban megjelölt és feltüntetett témakörökön túl más, az életben gyakran megtalálható elektronikai eszközök összerakásával és bemérésével egy olyan tapasztalatokhoz segíthetjük hozzá a hallgatóinkat, amely az iparba kerülésük után nagy szakmai előnyhöz tudja juttatni őket. Az egész egy szóbeli feleletnek indult. Mindenki kapott egy projektfeladatot, egy témát, és azt kellett megépíteni, ledokumentálni, valamint prezentációt készíteni.

Jó ötletnek tűnt a RAFI Hungária kft. szakembereit, kollégákat meghívni erre az eseményre, amely tükrözi a szakmai munkánkat. Az érdeklődés a cég részéről nagy volt, így nem tudtuk megoldani laborkörülmények között a bemutatót. Akkor jött az ötlet, hogy az aulánk alkalmas lenne erre a célra, valamint akkor körvonalazódott bennünk, hogy talán ezt az alsóbb évfolyamosoknak is látni kellene, mivel ők is ilyen feladatokat fognak kapni, ha szakmailag elég felkészültek lesznek.

  1. Mely évfolyamok vettek részt a projektben?

A projektmunka elkészítése csak a 11. évfolyamosokra vonatkozik, mert nekik már valamilyen szinten megvan a képességük egy ilyen volumenű feladat teljes kidolgozásához. Természetesen, ha a jövőben látjuk a megfelelő képességek meglétét 10. osztályban, akkor ki fogjuk terjeszteni az itt meghúzott határokat. A 9.-eseket még nem terhelnénk ezzel, mert számukra a beilleszkedés és a felzárkózás a legfontosabb. Természetesen ők is kapnak hasonló feladatokat az egyes tantárgyak keretein belül, de ezek színvonala messze nem éri el a későbbi megmérettetéseket.

 

  1. Mennyi ideig dolgoznak a gyerekek a mestermunkáikon? Milyen munkafázisokkal ismerkednek meg a produktum előállításáig?

Félévente kapnak megvalósítandó feladatokat, amit úgy kell érteni, hogy nem csak egy adott tanóra keretein belül foglalkoznak az építéssel, de még iskola után a szabadidejükben is gyakran bejönnek, és fejlesztik a kapcsolásukat.

Tulajdonképpen a készülékgyártás összes fázisával lehetőségük van megismerkedni: a tervezési feladatokkal, a nyomtatott áramköri lapok fizikai tulajdonságával, a vezetősávok kialakításával, a vegyi maratással ésl azok vegyületeivel és anyagaival, a veszélyforrásokkal, a felület és furatszerelt technológiával, azok szabványaival, mérési módszerekkel – és még sorolhatnám.

  1. Miket tanulnak a diákok a munka során? Az egyéni alkotások elkészítése közben mennyire jellemző a közös gondolkodás?

Ez lehet a varázsszó: a gondolkodás! Megtanulnak gondolkodni a villamos szakemberek logikája szerint. Ez véleményem szerint sem egyszerű dolog, hiszen egy elektronikában-elektrotechnikában jártas szakembernek hozzá kell tudni szólni mindenhez, amiben áram folyik.

Alapvetően egyéni munkáról van szó. Nem szeretjük, ha más tollával ékeskedik valaki, ellenben ha felmerül valakinél valami probléma, akkor gyorsan összegyűlnek, és próbálnak segíteni, instrukciókat adni egymásnak a folytatáshoz. Az ilyen team-munkának viszont elengedhetetlen készségfejlesztő hatása van a leendő szakembereinkre.

  1. Vannak szabályok, megkötések, amiket mindenkinek be kell tartani?

A kapcsolásokat egy megbízható adatbázisból lehetett kiválasztani. Igazából nem szerettünk volna egyéb korlátokat szabni. A lényeg, hogy mindenkinek legyen egy működő készüléke, egy hozzá tartozó dokumentáció, és adja elő egy prezentáció keretein belül azt, hogy mit is készített.

  1. Miket készítettek a gyerekek?

Ebben a félévben tapsra jelző készüléket, elektronikus dobókockát, elektronikus széfet, tűzszimuláló kapcsolást, hangkeverőt, hangszínszabályzót és ultrahangos szúnyogriasztót mutattak be.

forrás: iskola weboldala – K.Z.