Sikeres szakmai vizsgát tettek a szakácsok és pincérek Kunhegyesen

Hogy eredményesek legyünk, a kitartó munka mellett a csillagok szerencsés együtt állása is szükséges. Még az elmélet megtanulható a család háttérzaja mellett, egy szakma gyakorlati elsajátítása azonban teljesen más. Márpedig volt, aki az elmúlt hónapokban a főzést vagy felszolgálást volt kénytelen ilyen módon gyakorolni.

A tavasz és nyár fordulója minden esztendőben forgalmas időszak az oktatási intézményekben. Zajlik az érettségi, a ballagás, ez a különböző szakmai vizsgák ideje is, nem beszélve a felsőoktatásról.

Június 9-én délután sikeresen vették az akadályt a Karcagi Szakképzési Centrum kunhegyesi tagintézményének szaktanulói. A KSzC Nagy László Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma már hosszú évek óta oktat szakácsokat, pincéreket és cukrászokat. Az elmúlt időszakban számos pályakezdő szakember lépett ki a intézmény kapuján.

– Közel hatvan gyermek tanul nálunk vendéglátóipari szakmát, éppen a mai napon adtak számot tudásukról és felkészültségükről a végzősök – mondta hírportálunk kérdésére Metzinger Ferenc, intézményvezető. Minden érintett sikeres vizsgát tett, pincérek közül öten, szakácsok közül pedig heten. Utóbbiak elkészítették a vizsgafeladatként kapott ételeket, előbbiek a szakma szabályai szerint szervírozták azt, a vizsgabiztosok pedig figyelték és értékelték a látottakat.

Mostanában sokat hallhattunk arról, hogy az általános- és középiskolákat, felsőoktatási intézményeket hogyan érintette a tantermen kívüli digitális oktatási rend. Ugyanakkor a szakmai képzésről kevés szó esett.

– Nehéz volt, de megoldottuk a digitális oktatásra történő átállást – fogalmazott Metzinger Ferenc.

– A szakmai képzések folytatása kreativitást igényelt, de minden pedagógus, tanuló felvette a fonalat és lelkiismeretesen végig vitték azt – jegyezte meg. Tapasztalataik szerint, a digitális oktatás új lehetőségekre mutatott rá a szakmai képzésben. Bár nem lehet a hagyományos tanulási forma alternatívája, de jól kiegészítheti és fejlesztheti azt.

Az otthoni gyakorlás videóra rögzítését és a szakoktatónak való átküldését említette példaként Hubai Erika, az intézmény szakács szakoktatója.

– Az elméleti tananyag elsajátítása távoktatásban is működhet, valamint a gyakorlat is egy bizonyos szintig – vélekedett, hozzátéve: Bár a tanulók ügyesen helyt álltak, a mostani vizsgán is látszott az oktatókkal közös gyakorlás hiánya.

Ezt megerősítve Tóth László, a vizsgabizottság elnöke úgy értékelt: A tanulók megfeleltek a követelményeknek, de láthatóan hiányzott a kimaradt két és fél, három hónap. Otthon nem tudták úgy begyakorolni a tételeket, mint az iskolában.

Az elmúlt hónapok arra is rámutattak, hogy a szakmai képzésben kevés szerepet kap a digitális kompetenciák fejlesztése. A diákok többsége megoldotta az internet és a technika támasztotta kihívásokat, de voltak olyanok is, akiknek ez gondot okozott. Nem egyszer az is előfordult, hogy tanulók nem rendelkeztek a feladatok ellátásához szükséges informatikai eszközökkel.

forrás: szoljon.hu – 2020. 06. 11 . – Ujvári László

Galéria