Specialitásunk
Digitális Közösségi Alkotóműhely
A zárt jellegű, kötött szabályok alapján működő tanműhelyekkel ellentétben a Digitális Közösségi Alkotóműhely a műhelymester koordinálásával a diákok saját ötleteire építő, nyitott és befogadó szemléletű, közös gondolkodásra sarkalló tér, melyet egy kerettörténet, sok apró ötlet, ezernyi szikra működtet. Egy diákcentrikus tér, ahol a hagyományos megmunkáló eszközöknek és digitális technológiának egyaránt nagy szerepe van, s ahol a munkát a csapatszellem ösztönzi, és a kreativitás vezérli. A DKA teret enged azon kompetenciák fejlesztésének, melyek segítségével a XXI. században könnyebben boldogulhatnak a tanulók. A vissza nem térítendő támogatásból a karcagi Varró István Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium intézményében megvalósult fejlesztés eredményeképpen az alkotóműhelyben valósággá válik a robotika, a 3D tervezés és megvalósítás, a gravírozás és lézervágás. Itt a makettkészítés és modellalkotás az elektronika felhasználásával történik, s alapvető fontosságúak az informatikai célszoftverek használata, valamint az okostelefon és tablet alkalmazására épülő foglalkozások. Az együtt gondolkodás végén pedig olyan kézzelfogható alkotások születnek, melyekre a (műhely)mester és tanítványai egyaránt büszkék lesznek. A maker oktatás eredményeinek a mindennapi nevelő-oktató munkába való beemelésével több cél teljesül. Elsődleges motiváció természetesen a lemorzsolódás csökkentése, de a közösségi alkotótér a jövőben a pályaorientáció és a tehetséggondozás szolgálatába is áll majd. Így az általános iskolások, valamint a centrum tagintézményeinek diákjai megismerkedhetnek a DKA nyújtotta technológiával, valamint kibontakoznak a műhely nyújtotta szakmai lehetőségekben.
Ványaisok látogatása a Digitális Közösségi Alkotóműhelyben
A GINOP-6.2.3-17-2017-00041 azonosítószámú, a „A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése” megnevezésű pályázat keretein belül a KSZC Ványai Ambrus Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának 10. évfolyamos tanulói csoportja 2020. február 27-én a karcagi Digitális Közösségi Alkotóműhelyben töltött egy élményteli napot. Az ifjú hegesztő szakemberek megismerkedhettek a 3D modellezéssel, a digitális szobrászattal, a 3D nyomtatással, melynek során a célhardver megismerésén túl különböző produktumok elkészítésére is alkalmuk nyílt. A fiatalok nyolc munkaállomáson dolgoztak, 3D tervezés segítségével, illetve 3D sculpting, szobrászkodó online alkalmazással. A feladat egy 3D nyomtatásra alkalmas, nem lebegő, határozott formákkal és egyéni ötletekkel megvalósított modell elkészítése volt. Mindezt csoportosan és egyénileg kommunikálva valósították meg a tanulók. A csoport egységesen arcot, illetve képzeletbeli lényt ábrázoló fejet formázott meg, emellett lézervágott névjegytáblákat és különböző, apró szuveníreket is készített. A fiatalok a nap során beszélgetéssel, közös ötleteléssel és közösen választott grafikák felhasználásával a lézervágó gépen egy TicTacToe táblajátékot is megalkottak. A nyomtatásra kerülő modellek elkészültét megtekinthették, majd a létrejött produktumokat magukkal vihették. A lelkes csoport mindvégig nagyon fegyelmezetten, az új technikák iránt érdeklődve dolgozott, a foglalkozás végén pedig egy kötetlen beszélgetésre is sor került. A résztvevők egyöntetű véleménye volt, hogy igazán jó hangulatban telt ez a nap! Bezsella János műhelymester
DKA megnyitó ünnepség a Karcagi SZC-ben
A Karcagi Szakképzési Centrum „A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése” megnevezésű, GINOP-6.2.3-17-2017-00041 azonosítószámú, 549.081.511 forint uniós támogatási összértékű projektjének fókuszában a korai iskolaelhagyás elleni küzdelem áll. E törekvés megvalósulását segíti elő a vissza nem térítendő európai uniós támogatás egy részének felhasználásával a karcagi tagintézményben megvalósult beruházás. A Digitális Közösségi Alkotóműhely legfőbb célja, hogy a tanulók a digitális és hagyományos eszközök, a projektalapú oktatás, a saját élményű tanulás segítségével a XXI. században elengedhetetlen kompetenciákat sajátíthassanak el. A zárt jellegű, kötött szabályok alapján működő tanműhelyekkel ellentétben a Digitális Közösségi Alkotóműhely a műhelymester koordinálásával a diákok saját ötleteire építő, nyitott és befogadó szemléletű, közös gondolkodásra sarkalló tér, melyet egy kerettörténet, sok apró ötlet, ezernyi szikra működtet. Egy diákcentrikus tér, ahol a hagyományos megmunkáló eszközöknek és digitális technológiának egyaránt nagy szerepe van, s ahol a munkát a csapatszellem ösztönzi, és a kreativitás vezérli. A DKA teret enged azon kompetenciák fejlesztésének, melyek segítségével a XXI. században könnyebben boldogulhatnak a tanulók. A vissza nem térítendő támogatásból a karcagi tagintézményben megvalósult fejlesztés eredményeképpen az alkotóműhelyben valósággá válik a robotika, a 3D tervezés és megvalósítás, a gravírozás és lézervágás. Itt a makettkészítés és modellalkotás az elektronika felhasználásával történik, s alapvető fontosságúak az informatikai célszoftverek használata, valamint az okostelefon és tablet alkalmazására épülő foglalkozások. Az együtt gondolkodás végén pedig olyan kézzelfogható alkotások születnek, melyekre a (műhely)mester és tanítványai egyaránt büszkék lesznek. A maker oktatás eredményeinek a mindennapi nevelő-oktató munkába való beemelésével több cél teljesül. Elsődleges motiváció természetesen a lemorzsolódás csökkentése, de a közösségi alkotótér a jövőben a pályaorientáció és a tehetséggondozás szolgálatába is áll majd. Így az általános iskolások, valamint a centrum tagintézményeinek diákjai megismerkedhetnek a DKA nyújtotta technológiával, valamint kibontakoznak a műhely nyújtotta szakmai lehetőségekben.
A GINOP-6.2.3-17-2017-00041 azonosítószámú, A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése megnevezésű projekt biztosított forrást arra, hogy a Karcagi SZC Varró István Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium Karcag, Varró út 8. szám alatti tanműhelyében kialakításra kerülhessen egy 143,75 m² alapterületű Digitális Közösségi Alkotóműhely. A DKA termet 2019 októberében vehették birtokba a tanulók. Ahhoz azonban, hogy a régi festőműhelyből egy modern technikai berendezéseket tartalmazó helyiség legyen, olyan műszaki beavatkozásokra volt szükség, mint a kazán, a világítótestek, a nyílászárók, a mosdók cseréje, valamint a válaszfalak és dugaljak kialakítása. Az alkotóműhely a legmodernebb technikai eszközökkel lett felszerelve, így került beszerzésre többek között 10 darab laptop, 4 darab 3D- nyomtató, CNC marógép, forrólevegős forrasztóállomás, lézervágó és gravírozó gép, valamint hímző és varrógép. A nyílt napok és a pályaorientációs tevékenységsorozatok lebonyolítása tervszerűen zajlott, melyekre nagy lelkesedéssel és ráfordított energiával készültek a tanulók és műhelymesterük, aki egy oktató kollégájával valósította meg a kétállomásos, háromdimenziós tervezést és nyomtatást, valamint a – lézervágó és gravírozó gépen történő – kreatív foglalkozásokat. A digitális alkotóműhelyben végzett tevékenységek kulcsfontosságú feladata, hogy a foglalkozások összekapcsolhatók legyenek valamely ágazattal, mely igazi kihívást jelent és kreatív hozzáállást feltételez a műhelymester és az oktatók részéről egyaránt. A tanórai, szakköri, valamint a különböző korcsoportok (óvodai, alsó és felső tagozatos, középiskolai csoportok) részére biztosított pályaorientációs foglalkozások rendkívül nagy sikernek és látogatottságnak örvendenek és folyamatosan új projekttervekkel, projektfoglalkozásokkal bővülnek.